• road2
  • starten
  • groeien
  • innoveren
  • opt2
  • newbusiness
  • banner1
  • geluk
  • Samen ondernemen en investeren

    [samen succesvol onderweg]
  • Starten

    [met de juiste zorg en aandacht]
  • Groeien

    [op een evenwichtige manier]
  • Innoveren

    [van idee naar succes]
  • Optimaliseren

    [voor betere prestatie's]
  • Herstellen

    [in dynamische tijden]
  • Investeren

    [kansen zien en benutten]
  • Geluk(t)

    [om de juiste mensen te vinden]
  • SmartStarter icon-01
    [ STARTEN ]
  • FastGrower icon
    [ GROEIEN ]
  • BrightInnovations icon
    [ INNOVEREN ]
  • Buyin icon-01
    [ OVERNEMEN ]
  • BusinessOptimiser2 icon
    [ OPTIMALISEREN ]
  • BusinessRecovery icon
    [ HERSTELLEN ]
  • Financieren icon-01
    [ FINANCIEREN ]
  • Investeren icon-01
    [ INVESTEREN ]

Investeerder

Wanneer een bedrijf wil starten of groeien is er altijd een investeringsbehoefte. Traditionele manieren voor het MKB om aan kapitaal te komen zijn o.a. inbreng van eigen geld, herinvesteren van winst, vrienden en familie, microkredietorganisaties, banken en/of subsidies.

Ons investeringsfonds bestaat uit participatie tussen € 25.000,- en € 150.000,-. Wij participeren voornamelijk in bestaande ondernemers en/of new business concepten. Onze participatie bedraagt maximaal 45% van de totale kapitaalbehoefte, waarbij uzelf als ondernemer ook voldoende risico dient te lopen. Dit kan door middel van een financiering of verspreiding van risico's door andere investeerders.

Informal investment

Steeds vaker kloppen bedrijven en starters aan bij investeerders (business angels/informal investors) of private equity company (venture capitalist). Dit komt omdat banken in deze complexe economie niet in staat zijn de risico's in te schatten. Het gevolg is dat men minder snel kapitaal verschaft. Banken zullen zich de komende jaren terugtrekken naar hun 'rentmeestersrol'. Het investeren zal men aan professionals overlaten en wanneer deze professionals investeren is dat voor een bank een rede om mee te financieren. Op die manier worden de totale risico's voor alle partijen ook beter verspreid.

▼ Seed capital

Seed capital is ook een vorm van informal investment echter wordt dit kapitaal enkel gebruikt voor nieuwe of startende bedrijven. Aan het verschaffen van seed capital kleven nog meer risico's, er is immers geen enkele track record aanwezig. Bij het verschaffen van kapitaal aan bestaande bedrijven (die ermee willen groeien) is deze track record wel aanwezig. Daarmee zijn de risico's beter in te schatten. Als startende ondernemer dient u dus wel van hele goede huizen te komen en het benodigde huiswerk hebben gedaan (...) om investeerders te interesseren.

▼ Business angels

Naast ondernemende experts zijn wij ook business angels, ook wel 'informal investor' (of informal) genoemd. Als business angel investeren wij in ambitieuze ondernemers. Dat wil zeggen dat wij investeren in nieuwe en/of vernieuwende bedrijfsconcepten, zonder onderpand te eisen en zonder een meerderheidsbelang te willen hebben. Dit doen wij op basis van de sweat equity methode, dit is een nieuwe vorm van informal investment.

 

▼ Hoe vindt u een investeerder?

Investeerders zijn een hele andere bloedgroep dan financiers. Daarom kijken ze ook heel anders naar een aanvraag dan een bank. Een bank kijkt voornamelijk naar garantie's en zekerheden. Bovendien 'speelt' de bank met andermans geld en investeerders vaak met eigen geld en zonder garantie's. Een investeerder is een professional, die kunt u niet met een belletje, mailtje en een mooi verhaal interesseren. Het vinden van een investeerder kost u dan ook serieus tijd en inzet. Feitelijk is het nog veel lastiger dan het verkrijgen van een lening via een bank.

95% regeling
Investeerders krijgen dagelijks vele keurig ingevulde (traditionele) ondernemingsplannen met rooskleurige exploitatiebegrotingen binnen. Zij weten één ding zeker; het papier is geduldig, maar de praktijk heel wat weerbarstiger. 95% van de aanvragen verdwijnen dan ook in 10 minuten in de prullenbak. Hoe zorgt u ervoor dat u wel bij die 5% gaat behoren?

Professional versus amateur
U heeft maar één kans om een investeerder te interesseren. Investeerders zijn professionals en kunnen uw plan in 10 minuten beoordelen. Het enige dat u nodig heeft is 'inside information' hoe het spel met een investeerder werkt. Ofwel; zorg voor voldoende 'kennis en kunde', zodat u uw kansen niet verknoeit met amateurisme!

Optimaliseer uw kansen
Wij zijn zelf investeerders en hebben een breed netwerk van investeerders en geven graag tips en adviezen hoe u dat dient aan te pakken. Dat kan van éénmalig tot en met een complete begeleiding, aan u de keus.

1. Adviesgesprek

Dit is de makkelijkste vorm van het verkrijgen van 'inside information'. Door middel van zo'n gesprek wijzen wij snel de weg naar succesvolle investeerder vinden.

TARIEVEN: € 150,- per uur of € 395,- voor een dagdeel (excl btw).

2. Workshop

In de workshop 'Hoe vind ik een investeerder', geven wij in 1 dag praktische inzichten hoe een investeerder kijkt en hoe u een investmentprospectus dient te formuleren en te presenteren. Met als doel om de daarmee uw kansen te optimaliseren.

TARIEF: € 1.250,- max. 3 personen en incl. lunch (excl btw).

3. Coaching

Bij de workshop krijgt u de informatie in 1 dag en dient u uiteraard met die informatie zelf aan de slag te gaan. Een andere vorm om u te helpen de kansen voor het vinden van een investeerder te vergoten is door een coachingstraject. Stap voor stap ontwikkeld u samen met ons een investmentprospectus, waarbij u de prospectus schrijft en wij input geven, brainstormen en sparren om u de juiste inzichten te geven. Hiermee worden uw kansen aanzienlijk vergroot.
TARIEVEN: € 150,- per uur of € 1.250,- voor een strippenkaart van 10 uur (excl btw).
Extra kansen!
Na dit traject zijn wij wellicht ook geïnteresseerd in investering in uw bedrijf. Als dat zo is dan maakt dat de kansen voor financiering of het vinden van meer investeerders natuurlijk vele malen groter.

4. Investmentprospectus ontwikkelen

Wanneer u een investeerder wilt overtuigen dan is een standaard ondernemingsplan of businessplan onvoldoende. Deze is vaak bedoelt voor een financier zoals een bank.

Het verschil zit erin dat een 'bank' toetst op zekerheden, immers het gaat om een lening waarvoor u, zelf verantwoordelijk bent. Hoe dan ook, u dient deze altijd terug te betalen. Bij een investeerder ligt dat heel anders, want hij neemt een (gedeelte) van uw risico over en hiervoor wil hij vooraf goed weten wat de risico's zijn en wat er tegenover staat.
PRIJSINDICATIE: € 9.500,- en € 15.000,- afhankelijk van de situatie (excl btw).

Klik op onderstaande balk voor meer informatie over een investmentprospectus

5. Investeerdersbegeleiding

U heeft een overtuigend investmentprospectus en nu dient u investeerders te gaan werven en te overtuigen. U kunt dat op eigen kracht doen, maar het is ook mogelijk dat wij onze expertise en netwerk voor u inzetten. Wij hebben als investeerders een uitgebreid netwerk van andere investeerders die wij voor u kunnen interesseren.

TARIEVEN: € 150,- per uur, € 395,- voor een dagdeel of € 1.250,- strippenkaart van 10 uur (excl btw).

 

▼ Investmentprospectus

Een misverstand dat, in brede kring, heerst is dat een investeerder op basis van een standaard ondernemingsplan beoordeelt. Enkel op basis van een investmentprospectus kan een verantwoorde investeringsbeslissing worden genomen. Een ondernemingsplan schiet hiervoor ernstig te kort.

De investmentprospectus verschaft informatie over:

• Markt

  • marktonderzoek en analyse
  • klanten, concurrentie, leveranciers
  • SWOT
  • krachtenmodel van Porter
• Strategie
  • passion statement (missie en visie)
  • problem solving (innovatie / Blue Ocean)
  • positionering
  • unique selling proposition
  • productbeleid (research & development)
  • prijsbeleid (servicebeleid)
  • plaatsbeleid (online/offline & periferie)
  • personeelsbeleid (human resource)
  • promotiebeleid (online en offline)
  • presentatiebeleid
  • personal skills (Opleiding, ervaring, historie etc.)
  • processen
  • performance
  • partners (o.a. samenwerkingsverbanden en distributiebeleid)
• Corporate concept
  • communicatiemix (customer solution, cost to customer, convenience)
  • corporate identity (branding)
  • communicatie campagne (thema's)
  • conceptinnovatie (unique buying proposition, story telling)
  • content & design
  • communicatie middelen
  • communicatie management & concept beheer
  • elevator pitch
• Onderneming
  • ondernemingsvorm
  • doelstellingen
  • management & organisatie
  • logistiek en facilitair
  • ICT & administratie
  • financiële planning
  • juridische kaders (algemene voorwaarden etc.)

• Investeringspropositie

  • investeringsbegroting
  • investeringsmix & risico's
  • Return off investment
  • Return on investment
  • fiscale aspecten
  • juridische aspecten (voorwaarden, toepasbaar recht, verhandelbaarheid)
  • toezicht, rapportage & beheer

Deze investeringsprospectus dient te voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • kort en bondig
  • actief taalgebruik
  • volledig
  • begrijpelijk
  • consistent

▼ Investeerders netwerk

Als lid van investeerdersnetwerken hebben wij direct toegang tot andere investeerders. Met onze kennis en netwerk begeleiden wij (startende) ondernemers bij het vinden van een investeerder. Dat maakt de kans op het vinden van een financier en/of investeerder een heel stuk groter.

▼ Sweat equity methode

Sweat equity betekent feitelijk het mee-investeren in een project of bedrijf door middel van inbreng van expertise, tijd en arbeid. Bij sweat equity (aandelen in zweet) levert de 'dienstenleverancier' feitelijk een deel van de financiering. Hierdoor heeft de ondernemer minder werkkapitaal nodig en wordt het investeringsrisico in de dienst kleiner.

Door de sweat equity methode ontstaat er automatisch 'commitment' met de leverancier. Hij of zij heeft er een groter belang bij dat de ondernemer succesvol gaat worden en zal dus zich ook meer inzetten. Naast minder startkapitaal, risicoverlaging en commitment kan de ondernemer ook sneller starten. Er is minder tijd nodig om kapitaal te verzamelen en daarmee wordt de time-to-market ook sneller.

Sweat equity is alleen te leveren door kenniswerkers (experts). De kenniswerkers worden niet betaald op basis van het traditionele 'uurtje/factuurtje' model. De beloning kan op verschillende manieren worden geregeld. Bijvoorbeeld door een laag uurtarief in combinatie met een resultaatafhankelijke beloning, een aandelenpakket of een combinatie van mogelijkheden.

Website | www.sweatequity.nl

▼ Procedure investeringsaanvraag

Bent u een ambitieuze en realistische ondernemer die onze aanpak en manier van investeren en samenwerken begrijpt? Overtuig ons om met u in zee te gaan. Wij vragen u geen ondernemers- of businessplannen op te sturen, maar om een executive summary (maximaal 2 A-viertjes) te mailen.

Executive summery

Stuur ons een scherp geformuleerde executive summary van maximaal 2 A-viertjes. Andere documenten zoals ondernemings- of businessplannen opsturen heeft geen zin, wij lezen ze niet. Wanneer wij positief staan t.o.v. uw executive summary nemen wij contact met u op. Het heeft geen zin om ons telefonisch hierover te benaderen.

Tips executive summary schrijven




 

 

 

 

Missie

Het is onze missie om met onze expertises en organisatie ambitieuze ondernemers en bedrijven te helpen met het verbeteren van hun commerciële slagkracht en prestaties. Om te bewijzen dat wij 'kunnen wat wij zeggen', werken wij op basis van succesafhankelijke beloning.